Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Czerwona

KWIECIEŃ 2024

  • NADESZŁA WIOSNA (zabawy z wykorzystaniem rymowanek o wiośnie, nauka piosenki „Bociek” improwizacja taneczno - twórcza do utworu, słuchanie wiersza B. Formy „Nadeszła wiosna”; odpowiadanie na pytania do tekstu, malowanie ilustracji do wiersza, ćwiczenia fleksyjne – czego brakuje, „Bazie – kotki” ćwiczenia w liczeniu i porównywaniu więcej, mniej, tyle samo, rytmiczne dzielenie na sylaby nazw obrazków, zabawy słowne „Dokończ wypowiedz” , zabawy ruchowe „Bocian i żaby”, „Podajemy sobie piórko”, „Wiosna, wiosna”, rozwiązywanie zagadek o wiośnie, opowiadanie historyjki” Co ptaki robią wiosną, zabawy i ćwiczenia ogólnorozwojowe i korekcyjno-kompensacyjne ).
  • WIOSNA NA WSI (oglądanie zdjęć obrazków zwierząt z wiejskiego podwórka, ćwiczenia artykulacyjne „Na wsi”, słuchanie wiersza H. Bechlerowej „Psotna świnka” odpowiadanie na pytania do tekstu, kolorowanie rysunku wybranego zwierzęcia żyjącego na wsi, nazywanie i rozpoznawanie zwierząt żyjących na wsi, rozwiązywanie zagadek słuchowych, zabawy matematyczne – układamy przedmioty według określonych cech- segregowanie wg. wielkości, długości, szerokości, ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza J. Porazińskiej „Wiejska muzyka”, zabawy ruchowo -muzyczne „Na naszym podwórku”, „Tak jak piórko”, lepienie z plasteliny figurek zwierząt z wiejskiego podwórka, ćwiczenia logopedyczne „Koty i myszy”, kończenie rysowania obrazka – opowiadanie co się na nim znajduje, ćwiczenia ruchowo – zwinnościowe z elementami biegu, rzutu i czworakowania)
  • DBAMY O ZIEMIĘ ( rozmowy grupowe i indywidualne nt. drzew i poszanowania planety, układanie historyjki obrazkowej, opowiadanie jej treści, wymyślanie zakończenia do niej, zabawy ruchowo – sprawnościowe „Wrzucamy do kosza”, „Dla ziemi”, „Gdzie schowały się motyle”, „Liczymy drzewa i kwiaty” – ćwiczenia matematyczne utrwalające dodawanie i odejmowanie w zakresie 5, nauka „Piosenki ekologicznej” dowolny taniec do melodii, zabawy ilustracyjne przy piosence, zabawy ruchowe „ Wiosenny spacer”, „Ziemia, woda, powietrze”, ćwiczenia graficzne „Rysujemy rybki”, „Nasz świat”, dzielenie na sylaby nazw przedmiotów widzianych na obrazkach, zabawy konstrukcyjno – twórcze – układanie drzew, kwiatów z klocków w kształcie figur geometrycznych, słuchanie wiersza A. Widzowskiej „Przyjaciele przyrody ”rozmowy na temat utworu, ćwiczenia logopedyczne „Kwiaty”, zabawy ruchowo – motoryczne z przeszkodami i elementami turlania).
  • ZABAWA W TEATR ( zabawy dramowo – twórcze, budowanie zamków z klocków, ćwiczenia matematyczno – oddechowe na podstawie wiersza E.M. Skorek „Ile wróbli” zabawy z wykorzystaniem rymowanek, „Kolorowe klocki „ – ćwiczenia utrwalające nazwy kolorów, zabawy orientacyjno – porządkowe „Wielkoludy i krasnoludki”, „Aktorzy na scene”, ćwiczenia w określaniu wartości logicznej zdań (rozpoznawanie zdań prawdziwych i nie prawdziwych, ćwiczenia dykcyjne na podstawie tekstu o treści baśniowej, zabawy ruchowo – zwinnościowe „Berek”, „raz dwa trzy Baba Jaga patrzy”, słuchanie bajek, baśni i opowiadań, zabawy muzyczno – inscenizowane przy piosence „Wielka wyprawa”, zabawy tematyczne „Nasz teatr”, „Zasiadamy jak w teatrze”, słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „Bardzo ważna rola” – rozmowa na temat opowiadania, gry i zabawy ruchowo – teatralne).  

MARZEC 2024

  • Poznajemy zwierzęta - poznawanie wybranych przedstawicieli zwie­rząt egzotycznych (małpa, żółw, wąż, krokodyl); poznawanie warunków niezbędnych do rozwo­ju zwierząt, dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt poprzez obserwację, opowiadania, zagadki, rozmowy kierowane na podstawie opowiadania i ilustracji w książce, poprzez zabawy ruchowe, pantomimiczne, ortofoniczne
  • Zwierzęta prehistoryczne -poznawanie wybranych zwierząt (dinozaury) i roślin (np. olbrzymie paprocie) występują­cych w tamtym okresie poprzez: rozwiązywanie zagadek o dinozaurach, rozmowy na temat ich wyglądu, sposobie życia, odżywiania…- na podstawie książek, czasopism; słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Dinozaury w przedszkolu,  Układanie sylwety dinozaura z klocków w kształcie figur geometrycznych. Nazywanie swoich gadów, wycinanie obrazków dinozaurów, malowanie swoich marzeń – „las jurajski”, uczestniczenie w zabawach ruchowych, rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami
  • Wiosna tuż – tuż - obserwowanie zmian zachodzących w przy­rodzie przed zbliżającą się wiosną, np. coraz dłuższe dni, coraz wyższa temperatura, topnienie śniegu i lodu, powracające pierwsze ptaki (skowronki, czaj­ki, szpaki), pojawiające się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy); poznawanie zwia­stunów wiosny, np. kwitnienie wierzby i leszczyny, pojawianie się pąków na drzewach i krzewach
  • Wielkanoc – kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Wielkanocy, przypomnienie zwyczajów wielkanocnych – świąteczne porządki, święcenie palmy wielkanocnej, święcenie pokarmów w koszyku wielkanocnym, malowanie jaj, śmigus-dyngus.

LUTY 2024

  • Zimo baw się z nami - ćwiczenia ruchowo – graficzne, zabawy ruchowe „Lepimy bałwanka”, „Zimowa wyliczanka” słuchanie wiersza S. Grabowskiego Śnieg i dzieci”- odpowiadanie na pytania, malowanie ilustracji do wiersza, zabawy orientacyjno – porządkowe „Bałwanki”, „Uwaga zaspa”, „Prawda to czy plotka” ćwiczenia językowe „Jaki, jaka jest”, oglądanie różnorodnych zimowych obrazków – opowiadanie co się na nich znajduje, porównywanie, dostrzeganie różnic w dwu, trzech obrazkach, zabawy bałwankami – ćwiczenia matematyczne utrwalanie przeliczania i porównywania ilości oraz pojęć większy, mniejszy, taki sam, zabawy konstrukcyjne: budowanie z różnorodnych klocków budowli, opowiadanie historyjki obrazkowej i układanie jej poprawnie chronologicznie, ćwiczenia pantomimiczne „Co to za dyscyplina sportowa”, wypełnianie rysunku bałwanka kuleczkami plasteliny, wycinanie gwiazdek z kolorowego papieru.
  • Tak mija czas - wyklaskiwanie prostych rytmów podanych przez nauczyciela, ogladanie par obrazków- wskazywanie w każdej parze obrazków tych które przedstawiają to co zdarzyło się wcześniej, słuchanie wiersza I. Minkiewicza Zegarmistrz – rozmowa na temat utworu, zabawa bieżna „Pośpiesz się”, zabawa dydaktyczna „Wolno czy szybko”, „Gdzie schował się budzik”, noc i dzień – dostrzeganie rytmu w stałych następstwach dni i nocy, rysowanie po śladach rysunków księżyca i słońca, „Mój dzień” - rysowanie scen realnych, ogladanie obrazków zegarów – wskazywanie dwóch takich samych, liczenie obrazków słoneczek i księżyców – rysowanie pod obrazkami o jedno mniej słoneczko a potem o jeden więcej księżyc.
  • Czy jesteśmy sami w kosmosie? Zabawy językowe, rysowanie po liniach, od obrazków ufolutków do ich UFO kredkami w różnych kolorach, zabawa ruchowa „Start rakiety”, „Rakieta”, „Zwinne roboty”, „Ćwiczenia kosmonautów”, słuchanie piosenki „Trzej kosmici” - nauka tekstu metodą ze słuchu, zabawy ruchowe przy piosence, słuchanie wiersza J. Koczanowskiej „Ufoludki”, słuchanie wyliczanki A. Frączek Bęc! Hops! Ziuuu! - zwracanie uwagi na humor zawarty w utworze, zabawa dydaktyczna „Konstruujemy rakiety”, zabawa twórcza „Na nieznanej planecie”, „Powtórz to co usłyszałeś”, kolorowanie pól na wskazane kolory – nazywanie tego, co było ukryte na obrazku, zabawy konstrukcyjne – budowanie rakiet z klocków, rysowanie po śladach rysunków – UFO i lecących rakiet; porównywanie liczby rakiet i UFO poprzez łaczenie ich w pary, ogladanie obrazków, książek, atlasów o kosmosie, kosmonautach – swobodne rozmowy na ten temat, rysowanie po wykropkowanych liniach, rysowanie ufolutka według rymowanki, ćwiczenia logopedyczne „Czy mnie słyszysz?”, rozwiązywanie zagadek słuchowych

STYCZEŃ 2024

  • Wzbudzanie zaintereso­wania literaturą - słuchanie wierszy, opo­wiadań, baśni polskich, odpowiadanie na pyta­nia dotyczące utworu literackiego, recytowanie, indywi­dualnie i zespołowo krótkich wierszy; kontakt z literaturą i cza­sopismami oglądanie wybranych pozycji z literatury dziecięcej, zwracanie uwagi na piękne ilu­stracje, obrazki, słuchanie czytanych przez lektora fragmentów lite­ratury z odpowiednią in­tonacją i odpowiednim natężeniem głosu; zwra­canie uwagi na piękno języka polskiego
  • Poznajemy przyrodę zimą - dokarmianie i dopa­janie zwierząt w trud­nych, zimowych wa­runkach, nazywanie ptaków od­wiedzających karmnik, zwrócenie uwagi na ostrożność
    w kontak­tach z chorymi zwie­rzętami, np. ptakami, rozpoznawanie wy­branych zwierząt po śladach na śniegu
  • Nasze rodziny - Podawanie informacji na temat swojej rodziny, nazywanie członków bliższej i dalszej ro­dziny, np. mama, tata, brat, siostra, ciocia, babcia, dziadek, wujek; podawanie powiązań między członkami rodziny, np. babcia to mama mamy lub mama taty, organizowanie świąt o charakterze rodzinnym, uczestniczenie w krótkich programach artystycznych
  • Bal lalek – poszerzanie wiadomości na temat organizacji balu i karnawału; nakrywanie do stołu – ustawianie odpowiedniej ilości talerzyków i kubeczków; rozpoznawanie i nazywanie strojów karnawałowych dzieci na podstawie ilustracji, wykonanie masek karnawałowych według swojego pomysłu; przybliżenie wiadomości na temat zwyczajów karnawałowych w innych krajach

GRUDZIEŃ 2023

  • Na jesienny smutny czas -Zabawy muzyczno – ruchowe „Kiedy jest mi nudno”, „Krasnoludki  i wielkoludy”, „Szukamy partnerów do tańca” zabawy dydaktyczne „W takim samym kolorze” oraz „Jakie to jest..”, słuchanie opowiadania R. Piątkowskiej „Lupa”, rozmowy na temat opowiadania, zabawy twórcze z wykorzystaniem rymowanek wg M. Markowskiej oraz wiersza M. Barańskiej „Uśmiechnięta buzia” rozwiązywanie zagadek słuchowych, ćwiczenia oddechowe mięśni, warg i języka pod hasłem „Jesień w pełni”, ćwiczenia matematyczne „Kolorowe piłki”, „Liczymy do ...”, pajacyk – układanie obrazka wg wzoru, ćwiczenia w wycinaniu kolorowych elementów, nauka i śpiewanie piosenki „Mikołaj” .
  • Nadchodzi zima - Zabawa dydaktyczna „Dokończ”, „Co wydaje ten głos?” zabawy ruchowo – naśladowcze „Zabawy na śniegu”, „Zrośnięte bliżniaki” „Moje ciało” - ćwiczenia i zabawy, słuchanie wiersza B. Formy „Zima”, rozwiązywanie zagadek słuchowo – logicznych, zabawa „Powtórz co usłyszałeś” opowiadanie treści obrazka i kończenie jego kolorowania, czytanie całościowe wyrazów „Nogi, głowa”,  zabawy z zakresu improwizacji ruchowo – tanecznej „Pierwszy śnieg”, słuchanie piosenki-  zabawy z tekstem, ćwiczenia dzwiękonaśladowcze  „Skrzypi śnieżek”, ćwiczenia graficzno – ruchowe na podstawie historyjki obrazkowej „Po śladach”.
  • Święta tuż tuż - Zabawy muzyczno – ruchowe „Stój, czekaj”, „Zimowy bieg”, słuchanie wiersza T. Kubiaka „Wesoła choinka”, ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej „Układamy choinkę”, improwizacja ruchowa wiersza, ćwiczenia wyrazistej wymowy na podstawie wiersza E. Chilińskiej – Karpowicz „Choinka”, Kolorowe bombki– ćwiczenia klasyfikacyjne, zabawy dydaktyczne „ Gwiazdki”, „Ubieramy choinkę”, wspólne wykonanie łańcucha na choinkę - sklejanie pasków papieru, oglądanie par obrazków; określanie co jest większe a co mniejsze, wykonanie pracy plastycznej „Papierowa bombka”, śpiewanie kolęd, wspólne dekorowanie sali przedszkolnej.

LISTOPAD 2023

  • Nasz region, poznawanie swojej miejscowości (nasza miejscowość, nasz dom) – określanie miejsca zamieszkania (miasto, wieś); poznawanie osób pracujących w bliskim otoczeniu przedszkola; poznawanie na podstawie swojej miejscowości sposobów budowania dawniej i współcześnie
  • Nasz kontakt z techniką – bezpieczne korzystanie z urządzeń technicznych np. telewizora, komputera, odtwarzacza płyt kompaktowych, wideo; poznawanie w sposób bezpośredni lub pośredni różnych form zastosowania techniki w życiu ludzi (np. korzystanie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego, komputera); poznawanie urządzeń gospodarstwa domowego, dostrzeganie roli urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom ,poznawanie zasad działania wybranych urządzeń, np. odkurzacza, miksera, ekspresu, zasad bezpiecznego korzystania z nich
  • A deszcz pada i pada - obserwowanie zmian zachodzących
    w przyrodzie późną jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych, np. padającego deszczu, mgły, obniżającej się temperatury, skracającej się długości dnia
  • Dbamy o zdrowie - spożywanie zdrowej żywności: warzyw, owoców, mięsa, nabiału (ograniczenie spożycia słodyczy, chipsów), picie kompotów, soków (ograniczanie picia napojów gazowanych), przezwyciężenie niechęci do nieznanych potraw; dbałość o higienę, przebywanie na świeżym powietrzu, uczestniczenie w spacerach, zabawach i ćwiczeniach ruchowych, dbanie o higienę poprzez codzienne mycie całego ciała, mycie zębów, systematyczne kontrolowanie stanu uzębienia, przezwyciężanie obaw przed wizytą u stomatologa.
PAŹDZIERNIK 2023
  • Jesień w sadzie  - oglądanie owoców i warzyw przyniesionych przez dzieci, segregowanie, nazywanie i liczenie ich , próba ich charakterystyki; określanie ich kolorów, kształtu, wielkości , zabawy ruchowo – rytmiczne oraz orientacyjno - porządkowe „Kolorowe owoce”, „Rozsypane owoce”, „Owocowy pociąg”, zabawy dydaktyczne „Czarodziejski worek”; rozpoznawanie owoców po dotyku, nauka rymowanki o owocach, dostrzeganie rytmu w ciągu owoców, słuchanie i nauka piosenki „Jesień”, rozmowy grupowe i indywidualne na temat jedzenia owoców i warzyw, ćwiczenia narządów artykulacyjnych, kreślenie w powietrzu i na kartce kształtu owoców, tworzenie kompozycji z owoców, zabawy tematyczne).
  • Dary ogrodu - słuchanie wiersza J. Tuwima „Warzywa”, rozwiązywanie zagadek o warzywach rozmowy na temat właściwości warzyw i ich zastosowania w codziennej diecie, nazywanie warzyw, określanie ich wyglądu, liczenie i segregowanie warzyw,  zabawy orientacyjno – porządkowe i twórcze „Co to za warzywo”, „Echo owocowo - warzywne” „Koszyk pełen warzyw”, wodzenie po śladach, kolorowanie rysunku warzyw, ćwiczenia warg i języka, improwizacja melodyczna nt. Ulubionego warzywa, rozmowy o zapasach na zimę z owoców i warzyw).
  • Nasze rodziny  - zabawy orientacyjno – porządkowe z wykorzystaniem rymowanki, rozmowy nt. Kim dla dziecka są poszczególni członkowie rodziny, zabawy ruchowo – naśladowcze „Cicho – głośno”, całościowe czytanie wyrazów mama, tata, wymienianie członków swoich rodzin i rysowanie ich, ćwiczenia kształtujące postawę ciała „Rodzina”, „Czy znasz swoje...”, ćwiczenia spostrzegawczości  i orientacji wzrokowo – ruchowej, zabawy rozwijające umiejętność wypowiadania się na temat swojej rodziny „Moja rodzina”, zabawy dydaktyczne „Gdzie schowała się lalka”, „Mój czas wolny z rodzicami”, rysowanie portretu mamy i taty, omawianie wyglądu domów i wskazywanie różnic pomiędzy nimi, rozmowy nt. Zawodów rodziców.
  • Domowi ulubieńcy  - zabawy przy piosence „Uciekaj myszko do dziury”, słuchanie opowiadania o kotku co szukał czarnego mleka, układanie sylwet pieska, kotka z klocków w kształcie f. geometrycznych, nauka piosenki „ Popatrz na jamniczka”, układanie historyjki obrazkowej wg kolejności zdarzeń, uładanie zdrobnień i zgrubień do słów kot, pies,  ćwiczenia klasyfikacyjne, zabawy ruchowo – sprawnościowe „Kto zmienił miejsce”).  

WRZESIEŃ 2023

  • Ustalenie i spisanie zasad postępowania obowiązujących w grupie oraz zasad bezpieczeństwa - zabaw w klasie, na sali gimnastycznej, na terenie przedszkola, w ogrodzie, podczas spacerów, zwrócenie uwagi na przybory i przyrządy oraz możliwość korzystania z nich
  • Uliczne sygnały – poznawanie wybranych środków transportu (lądowego, wodnego, powietrznego); poznawanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych, zaznajamianie z zasadami ruchu drogowego, z wykorzystaniem zabaw tematycznych, literatury, wycieczek; słuchanie odgłosu statku, samolotu, przeznaczenie latarni morskiej, poznanie pracy ludzi na morzu na lotnisku; rozwiązywanie zagadek dotyczących środków transportu; rozmowy na temat zagrożenia dla środowiska, jakie niesie za sobą transport wodny, powietrzny i samochodowy
  • Nadeszła jesień – poznajemy przyrodę poprzez: oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu, nazywanie ich wyjaśnienie zjawiska usychania liści, zbieranie owoców drzew, wzbogacanie nimi kącika przyro­dy; wykorzystywanie owoców w działalności plastycznej, matematycznej, muzycznej
  • Zabawy o wielostronnej formie – zabawy ruchowo – naśladowcze, orientacyjno – porządkowe; zabawy taneczne; zabawy ułatwiające wzajemne poznanie się oraz integrujące grupę zabawy w ogrodzie przedszkolnym – nabywanie umiejętności bezpiecznego korzystania z urządzeń i sprzętów przeznaczonych do zabaw na powietrzu.