Zielona
KWIECIEŃ 2024
- „Mamy różne charaktery” – dzieci poznają podstawowe wartości, którymi należy się kierować; stworzą drzewo wartości; poszerzą wiedzę o emocjach − odróżnią zachowania pozytywne i negatywne; wypowiedzą się na temat przyjaźni.
- „Wiosna na wsi” – dzieci będą rozpoznawać odgłosy zwierząt wiejskich − dowiedzą się, jak się nazywają domy, dzieci zwierząt wiejskich, jak wygląda praca rolnika; wskażą produkt z upraw rolniczych.
- „Dbamy o przyrodę” – dzieci udzielą odpowiedzi na pytanie dlaczego dbanie o Ziemię jest ważne; powiedzą, w jaki sposób można dbać o naszą planetę; utrwalą kolory pojemników na odpady; dowiedzą się, czym jest recykling.
- „Polska – moja ojczyzna” – dzieci poznają cechy charakterystyczne swojego regionu; dowiedzą się, jakie są polskie symbole narodowe; poznają flagi różnych państw − dowiedzą się, jaka jest flaga Unii Europejskiej; wezmą udział w quizie o Polsce.
Przygotowujemy się do szkoły:
- Poznajemy pojęcia: długi, krótki, dłuższy, krótszy; układamy zdania z określonymi słowami;
- Poznajemy litery i cyfry: „ł”, „Ł”, „f”, „F”, „ż”, „Ż”,„h”, „H”.
- Doskonalimy umiejętność przeliczania w zakresie 20, wskazujemy gdzie jest więcej a gdzie mniej.
- Utrwalamy umiejętności kodowania.
Rozwijamy słownictwo, wyobraźnię.
MARZEC 2024
- „Zwierzęta sprzed milionów lat” – dowiemy się jak wyglądał świat w prehistorii, poznamy wybrane gatunki dinozaurów.
- „Pogoda marcowa” – znamy cechy marcowej pogody, rozpoznajemy zjawiska pogodowe i ich symbole, poznajemy oznaki wiosny, wiemy co to znaczy „ubrać się na cebulkę”.
- „Wiosna, ach to ty!” – dowiemy się jakie ptaki wracają wiosną i co wiosną robi w ogrodzie ogrodnik.
- „Wielkanoc” – poznamy wielkanocne tradycje, założymy hodowlę rzeżuchy, dowiemy się co włożyć do koszyczka.
Przygotowujemy się do szkoły:
- Dzielimy słowa na głoski – nazwy: dinozaurów, ptaków, elementy pogody, narzędzia ogrodnicze, wielkanocne rekwizyty.
- Poznajemy litery i cyfry: „Z, z” „U, u”, „C, c”, „J, j” i
- Doskonalimy umiejętność przeliczania w zakresie 20, wskazujemy gdzie jest więcej a gdzie mniej.
- Ćwiczymy czytanie tekstów, rozwiązujemy krzyżówki.
- Układamy historyjki obrazkowe w odpowiedniej kolejności.
LUTY 2024
- TYDZIEŃ 1 – „BAŚNIE, BAJKI, BAJECZKI” W tym tygodniu dzieci : wysłuchają opowiadania M.Strękowskiej-Zaremby „Stare baśnie”; będą rozwiązywać zagadki; poznają literę „g, G” w toku zabaw; poznają literę „g, G” małą i wielką, drukowaną i pisaną; wysłuchają i nauczą się piosenki „Bajkowe marzenia”; będą oglądać książki; odkryją zapis cyfrowy liczby 8; będą rozwijać umiejętność przeliczania w dostępnym zakresie; będą rozwijać słownictwo; utrwalą znaki: = − + ; zapoznają się z procesem powstawania książki.
- TYDZIEŃ 2 – ”WSPANIAŁE ZABAWY NA ŚNIEGU” W tym tygodniu dzieci: wysłuchają opowiadania A.Widzowskiej „Igloo” oraz W.Kowalskiej i M.Ciechomskiego „Nie moja mama lub Diego zagubiony w lesie”’ będą brać udział w zimowych eksperymentach; wysłuchają i nauczą się piosenki „Zimowe zabawy”; obejrzą reprodukcje malarskie obrazów związanych z zimą; utrwalą dodawanie w dostępnym dla siebie zakresie; dowiedzą się, jakie są sporty zimowe; odkryją literę „w, W” w toku zabaw; poznają literę „w, W”: małą i wielką, drukowaną i pisaną; zapoznają się z różnymi rodzajami termometrów.
- TYDZIEŃ 3 – „TAJEMNICE KOSMOSU” W tym tygodniu dzieci: wysłuchają opowiadania B.Szelągowskiej „Kosmiczna wyprawa”; wysłuchają i nauczą się piosenki „Kosmiczne marzenia”; poznają literę „r, R” w toku zabaw; poznają literę „p, P” małą i wielką, drukowaną i pisaną; odkryją zapis cyfrowy liczby 9; poznają nazwy planet Układu Słonecznego; utrwalą układanie rytmów; będą ćwiczyć wyobraźnię − zbudują z klocków stacje kosmiczne; będą przeliczać w dostępnym dla siebie zakresie; zdobędą wiadomości o pojazdach kosmicznych; dowiedzą się, kim jest astronauta i czym się zajmuje; dowiedzą się, na czym polega zjawisko występowania dnia i nocy.
- TYDZIEŃ 4 – „W DZIECIĘCYM LABORATORIUM” W tym tygodniu dzieci: wysłuchają wiersza B.Szelągowskiej „Niezwykłe miejsce”; wymyślą nazwę dla przedszkolnego kącika eksperymentów; wykonają eksperymenty wspólnie z nauczycielem; wysłuchają i nauczą się piosenki „Chmura w słoiku”; poszerzą wiedzę o magnesach i o wulkanach.
STYCZEŃ 2024
- „Mija czas – dni, miesiące, lata” – dostrzegamy rytmiczną organizację czasu, znamy nazwy pór roku, dni tygodnia, miesięcy; poznajemy zegar.
- „Zimowe potrzeby zwierząt” – przybliżenie wyglądu i zwyczajów - sikorki i gila, uwrażliwienie na los zwierząt w zimie, konieczność dokarmiania.
- „Niespodzianka dla Babci i Dziadka” – lubimy sprawiać radość innym, wzmacniamy więź ze swoją rodziną, przygotowujemy program artystyczny, zapraszamy dziadków na uroczystość.
- „Kim są rodzice?” – poznajemy zawody bliskich, dowiadujemy się czym zajmują się wybrane zawody, jakich używają przyrządów i narzędzi.
Przygotowujemy się do szkoły:
- Dzielimy słowa na głoski – nazwy: ptaków, zwierząt, sprzętu sportowego, prezentów dla babci i dziadka, zawodów.
- Poznajemy litery i cyfry: „S, s”, „N, n”, „B, b”.
- Przeliczamy w dostępnym zakresie, wykonujemy działania dodawania, próbujemy je zapisać „+”, „=”
- Rysujemy szlaczki i próbujemy pisać poznane litery.
Ćwiczymy czytanie tekstów z poznanymi literami.
PAŹDZIENIK 2023
- „Jesień w sadzie i ogrodzie” – kształtujmy postawy prozdrowotne, rozpoznajemy i nazywamy ogólnodostępne owoce i warzywa, wiemy że ich spożywanie jest zdrowe;
- „Zwierzęta jesienią”- poznajemy w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy, rozpoznajemy i nazywamy podstawowe emocje: sutek, złość;
- „Moja rodzina i mój dom”- utrwalamy nazwy członków rodziny, poznajemy swoje prawa i obowiązki, znamy nazwy pomieszczeń znajdujących się w domach;
- „Domowi ulubieńcy” – poznajemy potrzeby zwierząt i dowiadujemy się dlaczego i w jaki sposób należy o nie dbać;
Przygotowujemy się do szkoły:
- · Dokonujemy analizy i syntezy sylabowej i głoskowej słów i wyrazów – dzielimy i łączymy sylaby i głoski;
- · Wypowiadamy się i budujemy wypowiedzi poprawne gramatycznie;
- Rozpoznajemy samogłoski i spółgłoski;
- Poznajemy litery: O, o; A, a; M, m; E, e.
- Poznajemy cyfry: 1, 2, 3, 4.
- Rozwijamy umiejętność liczenia, liczymy w zakresie 6 i więcej, tworzymy zbiory i porównujemy ich liczebność.
- Poznajemy cechy i rozpoznajemy figurę geometryczną trójkąt.
- Rozwijamy koordynację ruchowo – słuchowo- wzrokową.
WRZESIEŃ 2023
- „Poznajemy nowych kolegów”- poznajemy siebie nawzajem, akceptujemy swoje odmienności.
- „Razem jest wesoło”- uczymy się bawić i pracować w grupie; wspólnie ustalamy „grupowe zasady zachowania”, znamy je i stosujemy.
- „Czerwone znaczy stop ”- poznajemy podstawowe zasady ruchu drogowego, dbamy o swoje bezpieczeństwo na ulicy.
- „Jesień w naszym ogrodzie”- poznajemy drzewa liściaste, rozpoznajemy ich liście i owoce.
Przygotowujemy się do szkoły:
- odnajdujemy i rozpoznajemy swoje znaczki – dzieci młodsze i imiona - dzieci starsze;
- wyklaskujemy imiona swoje i kolegów dzieląc je na sylaby, wyróżniamy w nich pierwszą głoskę np.: Olek - O, Emilka - E, Serafin -S, Zuzia – Z;
- jesteśmy samodzielni m. in. podczas korzystania z łazienki, spożywania posiłków, zmiany odzieży i obuwia;
- znamy i nazywamy części ciała; uczymy się rozpoznawać prawą i lewą stronę – dzieci starsze.
- uczmy się posługiwać kredkami i nożyczkami – łączymy kropeczki, odcinamy kawałki z paska papieru.