Zielona
Styczeń 2023
- „Zimowe potrzeby ptaków” – przybliżenie wyglądu i zwyczajów - sikorki i gila, uwrażliwienie na potrzeby ptaków, zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach ze słabymi i chorymi zwierzętami.
- „My się zimy nie boimy” – w miarę sprzyjających warunków atmosferycznych prowadzenie obserwacji i doświadczeń ze śniegiem i lodem; aktywność ruchowa na świeżym powietrzu, wdrażanie dzieci do zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie.
- „Niespodzianka dla Babci i Dziadka” – lubimy sprawiać radość innym, wzmacniamy więź ze swoją rodziną, przygotowujemy program artystyczny, zapraszamy dziadków na uroczystość.
Przygotowujemy się do szkoły:
- Dzielimy słowa na głoski – nazwy: ptaków, zwierząt, sprzętu sportowego, prezentów dla babci i dziadka.
- Poznajemy litery i cyfry: „S, s”, „N, n”, „B, b”, „7”.
- Porównujemy liczby i liczebność zbiorów, wpisujemy znaki „<, >,=”.
- Wyróżniamy część wspólną zbiorów.
- Rysujemy szlaczki, próbujemy pisać poznane litery.
- Ćwiczymy czytanie tekstów z poznanymi literami, tworzymy z nich wyrazy.
GRUDZIEŃ 2022
- „Zimowe potrzeby ptaków” – przybliżenie wyglądu i zwyczajów - sikorki i gila, uwrażliwienie na potrzeby ptaków, zwrócenie uwagi na ostrożność w kontaktach ze słabymi i chorymi zwierzętami.
- „My się zimy nie boimy” – w miarę sprzyjających warunków atmosferycznych prowadzenie obserwacji i doświadczeń ze śniegiem i lodem; aktywność ruchowa na świeżym powietrzu, wdrażanie dzieci do zachowania bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie.
- „Niespodzianka dla Babci i Dziadka” – lubimy sprawiać radość innym, wzmacniamy więź ze swoją rodziną, przygotowujemy program artystyczny, zapraszamy dziadków na uroczystość.
Przygotowujemy się do szkoły:
- Dzielimy słowa na głoski – nazwy: ptaków, zwierząt, sprzętu sportowego, prezentów dla babci i dziadka.
- Poznajemy litery i cyfry: „S, s”, „N, n”, „B, b”, „7”.
- Porównujemy liczby i liczebność zbiorów, wpisujemy znaki „<, >,=”.
- Wyróżniamy część wspólną zbiorów.
- Rysujemy szlaczki, próbujemy pisać poznane litery.
- Ćwiczymy czytanie tekstów z poznanymi literami, tworzymy z nich wyrazy.
Listopad 2022
- „A deszcz pada i pada…” – obserwujemy zjawiska atmosferyczne występujące w pogodzie późną jesienią np.; deszcz, mgłę, wiatr, obniżanie się temperatury; przeprowadzamy doświadczenia z wodą.
- „Dbamy o zdrowie”- ubieramy się odpowiednio do panujących warunków atmosferycznych, przebywamy na świeżym powietrzu, przełamujemy niechęć do zdrowych pokarmów, dbamy o czystość.
- „Jesteśmy Polakami” – znamy symbole narodowe- flagę, godło, śpiewamy hymn -„Mazurka Dąbrowskiego”, wiemy gdzie Polska leży na mapie Europy.
- „Mam prawa i obowiązki” – poznajemy Konwencję praw dziecka, dowiadujemy się oprawach i obowiązkach każdego człowieka.
Przygotowujemy się do szkoły:
- Dzielimy słowa na głoski, trzy i czterogłoskowe np.: k-o-t, s-o-k, O-l-a, n-o-g-a, r-y-b-a, Z-u-z-a, inne.
- Poznajemy litery i cyfrę: I,i; T,t; D,d; K,k; 6.
- Poznajemy właściwości wody i magnesu.
- Rozpoznajemy prawą i lewą stronę - swojego ciała, na kartce papieru , w przestrzeni.
- Liczymy do 6; porównujemy liczebność zbiorów.
- Rozpoznajemy i nazywamy figury geometryczne: koła, kwadraty, trójkąty i prostokąty.
PAŹDZIERNIK 2022
- Jesień w sadzie i ogrodzie – kształtujmy postawy prozdrowotne, rozpoznajemy i nazywamy ogólnodostępne owoce i warzywa, wiemy że ich spożywanie jest zdrowe.
- Ja i moi przyjaciele - poznajemy swoje emocje, wyrażamy je nie krzywdząc innych, rozpoznajemy dobre i złe zachowanie, używamy czarodziejskich słów: proszę, przepraszam, dziękuję, wiemy że dzieci mają swoje prawa.
- Nasze zmysły - rozwijamy naszą wrażliwość zmysłową, poznajemy rolę zmysłów w życiu każdego człowieka, szanujemy i obdarzamy empatią osoby z ograniczeniami.
Przygotowujemy się do szkoły:
- Dokonujemy analizy i syntezy sylabowej i głoskowej słów i wyrazów – dzielimy i łączymy sylaby i głoski;
- Wypowiadamy się i budujemy wypowiedzi poprawne gramatycznie;
- Rozpoznajemy samogłoski i spółgłoski;
- Składamy obrazki, układamy puzzle;
- Poznajemy litery: O, o; A, a; M, m; E, e.
- Poznajemy cyfry: 1, 2, 3, 4.
- Rozwijamy umiejętność liczenia, liczymy w zakresie 6 i więcej, tworzymy zbiory i porównujemy ich liczebność.
- Poznajemy cechy i rozpoznajemy figurę geometryczną kwadrat;
- Rozwijamy koordynację ruchowo – słuchowo- wzrokową
WRZESIEŃ 2022
- "Zdrowe nawyki” – znamy i stosujemy: dokładnie i często myjemy ręce, kichamy i kaszlemy w łokieć, nie bierzemy do ust zabawek ani innych rzeczy.
- „Poznajemy nowych kolegów”- poznajemy siebie nawzajem, akceptujemy swoje odmienności.
- „W naszym przedszkolu”- poznajemy pomieszczenia przedszkolne i nazwy stanowisk osób pracujących w przedszkolu, rozwijamy szacunek do tych osób.
- „Razem jest wesoło”- uczymy się bawić i pracować w grupie; wspólnie ustalamy „grupowe zasady zachowania”, znamy je i stosujemy.
- „Czerwone znaczy stop ”- poznajemy podstawowe zasady ruchu drogowego, dbamy o swoje bezpieczeństwo na ulicy.
Przygotowujemy się do szkoły:
- odnajdujemy i rozpoznajemy swoje znaczki – dzieci młodsze i imiona - dzieci starsze;
- wyklaskujemy imiona swoje i kolegów dzieląc je na sylaby, wyróżniamy w nich pierwszą głoskę np.: Olek - O, Szymon – SZ, Nadia – N, Zuzia – Z;
- jesteśmy samodzielni m. in. podczas korzystania z łazienki, spożywania posiłków, zmiany odzieży i obuwia;
- znamy i nazywamy części ciała; uczymy się rozpoznawać prawą i lewą stronę – dzieci starsze.
- uczmy się posługiwać kredkami i nożyczkami – łączymy kropeczki, odcinamy kawałki z paska papieru.